سمفونی سازندگی در شهر رمکان “قلب جزیره قشم”
09 آبان 1402 - 15:14
بازدید 358
ندای جزیره: "مدیریت" ، تلفیقی از توانایی و دانش و ظرافت و آینده نگری ست و کاربست اصولی این موارد می تواند اثری ماندگار خلق نماید؛ اثری همچون تابلو فرشی نفیس که هر بیننده ای را می تواند مبهوت صبر و حوصله و ذوق بافنده کرده و به تحسین وا دارد.
پ
پ

“مدیر”  و راهبر را نیز می توان همانند خالق یک اثر هنری دانست. کسی  که با بهره گرفتن از منابع مادی و معنوی و تلفیق آنها می تواند اثری به وجود آورد که منافع و عواید آن تا سالیان سال باقی بماند و تسهیل گر مسیر  حرکتی نسل های آتی باشد.

در چند سال گذشته، حضور نسل جدیدی از مدیران جوان و صاحب سبک، خون تازه ای در شریان های سیستم اداری و اجرای تزریق کرده  و دانش، انرژی و انگیزه سازندگی آنان، تحولی در حوزه های مختلف به ویژه  در عرصه مدیریت شهری رقم زده است.   

آن چه برخی مدیران نسل جدید را از همتایان خود { چه پیشین و چه معاصر} متمایز می سازد این است که این گروه، علاوه بر دانش و آگاهی و انگیزه ، برنامه محور و مشورت پذیر  بوده و با تسلط بر قاعدۀ “همه چیز را همگان دانند” ، در مواردی،  با حداقل امکانات تحولات مثبتی رقم زده و  گام های ارزنده و قابل توجهی برداشته اند.

“طاها ابراهیمی” شهردار شهر رمکان را می توان از مدیران جوان و با انگیزه ای دانست که با شناخت کافی از مسوولیت ها و وظایف، مانیفستی مختص به خود دارد. عملکرد او در این مدت حاکی ست که به خوبی با مشکلات و چالش های حوزه تحت مسوولیت اش آشناست؛  شعاری   و شتابزده عمل نمی کند و می داند برای رسیدن به رشد و توسعه باید  صبور بود و با برنامه ریزی اصولی گام برداشت .

سرلوحه  قرار دادن قاعده “همه چیز را همگان دانند”  باعث شده ” آقای شهردار ” ، از توان فکری مجموعه مدیریتی اش به بهترین نحوی  استفاده کند.

روزهای پایانی مهر ماه فرصتی فراهم شد تا دیداری از رمکان داشته باشیم؛ رمکان که به قلب جزیره نیز معروف است، نسب از پیشینیان  دارد و به مانند دیگر مناطق جزیره قشم ، از اصالت هویتی و تاریخی برخوردار است.  سال ۱۴۰۰، براساس تقسیمات کشوری، رمکان از روستا به شهر ارتقا یافت  و این تغییر و تحول، سرآغاز فصل جدید زندگی مردمان نجیب و صبور گردید. رمکان تقریبا در وسط جزیره قشم و در مسیر اصلی شمال به جنوب و شرق  به غرب واقع شده و همین موقعیت ممتاز و برخورداری از برخی دیگر از  توانمندی ها موجب شده تا این شهر به عنوان “سومین قطب تجاری جزیره” نیز شناخته شود. 

“قلب جزیره”  اما تنها  شهره به تجاری بودن نیست و به مانند دیگر نقاط جزیره قشم و هرمزگان، رمکان از جاذبه های گردشگری متنوع و چشم نوازی نیز برخوردار است.

سد رمکان، خواجه مرادی، آب انبارهای قدیمی مانند آب انبار برکه خواجه عماد که گفته می شود قدمت آن به ۴۰۰ سال می رسد و نیز قبرستان های قدیمی  نظیر قبرستان سید عبدالرحیم از جاذبه های دیدنی رمکان به شمار می آید.

رمکان در عین حال از محصولات کشاورزی متنوع و خاصی نیز برخوردار است.  توت فرنگی  ، گرگا ، خندل ، گزر ( نوعی هویج محلی) ، فندل (سیب زمینی محلی)   گارم زنگی، انبه، انجیر و … از محصولات آن به شمار می آید.

تغییر وضعیت از روستا به شهر شاید به زبان راحت باشد اما در عمل برای رسیدن و داشتن شهری ایده آل، باید چالش های مختلفی را پشت سر  گذاشت و ضمن  شناخت موقعیت، دورنمایی از آینده نیز داشت.

این همان نکته ای است که طاها ابراهیمی شهردار رمکان بدان اشاره و تاکید می کند.

  “آقای شهردار”  عامل اصلی پیشرفت و پویایی یک شهر را داشتن چشم انداز و برنامه ریزی بر مبنای اهداف پیش بینی شده عنوان می کند و می گوید: برنامه ها زمانی اجرایی خواهند شد که از  یک افق روشن و قابل دسترسی برخوردار باشند.

طاها ابراهیمی می افزاید: رمکان، با توجه به موقعیت ویژه در جزیره قشم و قرار  داشتن در  کریدور  اصلی شمال به جنوب و شرق به  غرب این جزیره از توانمندی های بسیار بالایی برخوردار است، چشم اندازهایی که ما برای این شهر ترسیم کرده ایم  دو چیز است، نخست شهری توانمند و خوداتکا با اقتصادی متنوع و رقابتی و دوم ، شهری پایدار با شاخص های بالای کیفیت و زندگی!

“آقای شهردار”  تاکید می کند: سلامت اجتماعی و رفاه عمومی ، جذب سرمایه گذاران  و ایجاد درآمد پایدار  برای شهرداری، همچنین آسفالت معابر سطح شهر ، احداث پارک و مکان تفریحی مناسب و در کنار آن فعالیت های آموزشی و فرهنگی و تلاش برای مشارکت شهروندان در امور شهر و رفع معضلات اجتماعی بخشی از اولویت های اصلی ما به شمار می آیند .

ابراهیمی با اشاره به این که منابع پایدار ؛ دغدغه ای مهم  برای شهرداری هاست و شهرداری ها به عنوان  ارگان های عمومی غیر دولتی  می بایست منابع درآمدی برای تامین هزینه های خود ایجاد کنند، می گوید : دریافت عوارض  های ساخت و ساز، کسب و پیشه، تبلیغات، مالیات بر ارزش افزوده از جمله منابع تامین درآمدهای شهرداری ها می باشند که قانونگذار تعیین کرده است اما این منابع کافی نمی باشند چرا که هزینه ها به شدت افزایش یافته است و به همین دلیل شهرداری ها باید به سمت ایجاد منابع درآمدی دیگر بروند.

” آقای شهردار” ، اجاره بها املاک شهرداری و تابلوهای تبلیغاتی را از جمله منابع درآمدی شهرداری رمکان معرفی کرده و می افزاید: در نظر داریم با سرمایه گذاری در بخش های دیگر و جذب مشارکت سرمایه گذاران، برای افزایش درآمد اقدام کنیم.

طاها ابراهیمی در ادامه با اشاره به این که رمکان به عنوان سومین قطب تجاری  جزیره قشم شناخته می  شود، اظهار می دارد: شهر از بازار خوبی برخوردار است که مطابق با سلیقه  بومی ها ساخته شده و  برای همین اکثر مشتریان بازارهای این شهر،  بومی های جزیره و حتی استان هستند؛  از طرفی ،  این شهر در مرکزیت جزیره و منطقه ای معروف به “بالا شهر”  قرار دارد که نسبت به سایر نقاط جزیره از آب و هوای مطلوب تری برخوردار می باشد و بر همین اساس  ، اگر روی این ظرفیتها برنامه ریزی و کار شود، به شناخته شدن بیشتر و بهتر  شهر کمک می شود.

توسعه همه جانبه؛ دستور کار مهم

طاها ابراهیمی در بخش دیگری از این گپ و گفت، در مواجهه با این پرسش که  یک شهردار باید از چه ویژگی هایی برخوردار باشد می گوید: معتقدم که شهردار باید  با نظریه های مختلف حوزه شهری آشنا باشد و اصولا یک شهردار موفق باید  توانمند، قانون مدار ، پاکدست،  اهل تعامل،  دارای استقلال رای و انجام روحیه کار تیمی و مشورت پذیر باشد و در عین حال، قدرت رایزنی و چانه زنی داشته باشد و در تعامل سازنده  با دیگر سازمان ها و ارگان ها، مسائل شهری  را حل فصل نماید.

به اعتقاد ” آقای شهردار” ،  شهردار باید اطلاعات تخصصی داشته و آگاه به مسائل شهر و  شهرسازی باشد و با جدیدترین نظریه ها  و اقدامات در حوزه شهری آشنا باشد.

ابراهیمی با اشاره به مفاهیمی همچون:  شهر خلاق، شهر دوستدار محیط زیست، شهر شاد،  شهر تاب آور، شهر دوستدار معلولان، شهر دوستدار کودک می گوید که این مباحث از جمله مباحث مطرح و روز دنیاست و شهردار باید به این مباحث آشنا باشد.

شهردار رمکان می گوید چه در گذشته و زمان روستا بودن و چه امروز،  تمام تلاش من به اتفاق اعضای محترم شورای شهر این بوده که با وجود همه محدودیت ها و مشکلات، از امکانات موجود  به بهترین نحو استفاده کنیم و برای  توسعه همه جانبه رمکان  تلاش کنیم.

دهیار برتر شهرستان قشم در سال های ۹۴ و ۹۹ که امروز به عنوان “شهردار رمکان ”  فعالیت می کند، بر فرهنگ و نقش ویژه  آن در دستیابی به توسعه و غلبه  بر  معضلات تاکید می کند و می گوید:  اهمیت فرهنگ و نقش و کارکرد مهم  آن  بر کسی پوشیده نیست و برای غلبه بر مشکلات و رسیدن به ایده آل ها ناگزیر از فرهنگ سازی هستیم و خوشبختانه اصالت و پیشینه فرهنگی منطقه، کار  را تا حد زیادی برای مان راحت کرده است.

ابراهیمی،  افتتاح فرهنگسرای شهرداری رمکان را حرکتی برای فرهنگ سازی و آموزش و ترویج برنامه های فرهنگی عنوان می کند و می گوید:  فرهنگسرای رمکان  با زیربنای ۴۰۰ متر در زمینی به مساحت ۲۴۰۰ مترمربع و اعتبار ۳۰ میلیارد ریال اجرا و به بهره برداری رسید و برگزاری کلاس های متنوع برای نوجوانان و بزرگسالان، کتابخانه و سالن آمفی تئاتر با ظرفیت حدود ۸۰  نفر از کاربری های تعریف شده در این مجموعه است.

 ابراهیمی می گوید: شهرداری رمکان در راستای ترویج برنامه های فرهنگی و برگزاری کلاس های متنوع برای تمامی سنین و اشاعه فرهنگ عمومی این پروژه مهم را به بهره برداری رساند.

آبادانی و عمران؛ دستور کار همه فصول

تغییر وضعیت از شهر به روستا و داشتن شهری ایده آل نیازمند هدف گذاری های  صحیح و برنامه ریزی های کوتاه – میان و بلند مدت است.

این ها را “آقای شهردار”  می گوید و می افزاید: ایجاد راه های مواصلاتی و احداث خیابان و آسفالت ریزی

از لازمه های زیست شهری است و آسفالت معابر  سطح شهر و استمرار فعالیت های عمرانی  در دستور کار شهرداری است.  

وی با اشاره به عملیات آسفالت کوچه مسجد جامع و بلوار شهاب به زیرسازی معابر بخشی  از محله بلال و شهرک اشاره کرده و می گوید که با انجام زیرسازی های آن و اتمام قیرپاشی و آسفالت، این پروژه  در هفته دولت به افتتاح رسید.

ابراهیمی می افزاید: مجموع زیرسازی و آسفالت معابر سال گذشته ۴۰ هزار  متر مربع بوده و امسال ۳۳ هزار  متر مربع نیز انجام شده است.

شهردار رمکان با بیان این که روان سازی عبور و مرور شهروندان و تسهیل در تردد وسایل نقلیه  و نیز افزایش ایمنی معابر در دستور کار شهرداری قرار دارد ، به پروژه بلوار شهاب اشاره و می گوید: جدول رفیوژ بلوار شهاب به طول یک هزار متر بوده و به اتمام رسیده و اعتبار کل پروژه شامل زیرسازی، آسفالت ، جدول و روشنایی ۵۰ میلیارد ریال بوده است.

شهردار رمکان، زیباسازی معابر و خیابان های شهر و اصلاح هندسی و رفع نقاط حادثه خیز را در دستور کار و اولویت مهم برنامه های عمرانی شهرداری ذکر کرده و تاکید می کند:  امسال سنگ فرش  2300 مترمربع از پیاده روها و پارکینگ های خطی شهر رمکان توسط شهرداری و  با مشارکت مغازه داران انجام شده و همچنان در دست انجام است.  

شهردار رمکان با اشاره به عملیات اجرایی ساخت دیوار سنگی حاشیه خور محله بلال تصریح می کند: برای ساماندهی آب های سطحی و هدایت سیلاب های شهری ناشی از بازندگی و نیز سهولت رفت و آمد شهروندان، این دیوار سنگی در دو طرف خور به اجرا در آمده و با تکمیل دیوار حفاظتی و انجام پل ها ، زیرسازی طرفین در حال اتمام است.  

به گفته ابراهیمی، طول تقریبی دیوار ۶۵۰ متر است که اعتبار مورد نیاز ۴۸۰متر آن به میزان ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استان و مابقی از اعتبارات داخلی شهرداری تامین شده است.

“آقای شهردار”  با اشاره به رونمایی و آغاز نصب پلاک های جدید و کدپستی هوشمند می گوید: برای تامین زیرساخت ها و همسان سازی نشانی منازل، طرح پلاک های هوشمند یستی شهر  آماده و به زودی  درب  منازل نصب می شود.

طاها ابراهیمی در این باره می گوید:  طرح نصب پلاک های پستی  هوشمند پس از تایید اعضای  محترم شورای شهر، با هزینه ۳۷۰  میلیون تومان به تصویب رسید و عملیات اجرای آن در دستور کار قرار گرفت.

شهردار رمکان از مهم ترین مزیت های طرح پلاک پستی هوشمند را تسهیل در دریافت مرسوله های پستی و مسیریابی از طریق موبایل با کد “کیو آر”  عنوان کرده و می گوید: پلاک  پستی هوشمند تلفیقی از پلاک کد پستی و پلاک شهرداری است که برای هر پلاک کد “کیو آر”  تعریف شده  است .

رمکان ؛ شهر دوستدار فرهنگ

“آقای شهردار”  بار دیگر با تاکید بر اهمیت فرهنگ و آموزش به دیگر اقدامات شهرداری رمکان  در این زمینه اشاره کرده و می گوید: برای تحقق بخشیدن و اجرای  برنامه های عملیاتی شهر دوستدار کودک و با هدف ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی میان کودکان و نوجوانان، کتابخانه کودک محور جزیره شادی شهر رمکان طراحی و عملیاتی گردید.

 شهردار رمکان می افزاید: این کتابخانه در فضایی به مساحت ۶۰  مترمربع با همکاری شهرداری و موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان ایران که طراح و مجری طرح “من بخوان”  در کشور است و با پشتیبانی شرکت ایراج و بالین تک راه اندازی گردید.

گفتنی است، در حال حاضر حدود  یک هزار جلد کتاب در این کتابخانه وجود دارد و به زودی  تعداد آن ، افزایش خواهد یافت.

همچین، رونمایی از دیوان عقیلی شامل مجموعه  اشعار رشاد عقیلی شاعر جوان رمکانی از دیگر فعالیت های فرهنگی شهرداری رمکان بوده و حمایت از نویسندگان شهر رمکان و جزیره و کمک برای چاپ کتاب های آنان از دغدغه های شهرداری رمکان به شمار می آمده است.

لجستیک؛ موتور حرکت

“آقای شهردار” در ادامه به نقش مهم لجستیک در پیشبرد پروژه ها و لزوم تهیه ماشین آلات مورد نیاز اشاره کرده و یادآور شد: برای افزایش توان لجستیک شهرداری، یک دستگاه نیسان، یک دستگاه کامیون بنز { از سازمان شهرداری ها و دهیاری ها } و دو دستگاه کامیونت کمپرسی خریداری و به مجموعه اضافه شد و با وجود خرید یک دستگاه مینی لودر ، در نظر داریم تا یک دستگاه لودر نیز خریداری کنیم.

طاها ابراهیمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آماده شدن نقشه های ساختمان ایستگاه آتش نشانی شهرداری رمکان و در دستور کار قرار گرفتن ساخت آن خبر داد و یاد آور شد که به منظور  آمادگی مقابله با حوادث، بازسازی و اورهال خودرو آتش نشانی شهرداری رمکان به انجام رسیده و منبع آب آن از ١۵٠٠ لیتر به  ۳ هزار لیتر افزایش یافته است.

 ابراهیمی با اشاره به اهمیت ورزش و نشاط اجتماعی ادامه می دهد که در این راستا سال گذشته یک زمین چمن فوتسال به بهره برداری رسید و احداث دومین زمین چمن مصنوعی مینی فوتبال مدارس با هدف افزایش سرانه ورزشی و توسعه ورزش در محلات در دستور کار قرار گرفت و این پروژه در زمینی  به مساحت ۸۰۰ متر مربع  در کنار مدارس ابتدایی رمکان احداث شد.   

شهر ایده آل ؛ شهروند مسوول

طاها ابراهیمی مدیری جوان و با انگیزه است؛ شهرداری که به خوبی نقاط قوت و ضعف  را می شناسد و می گوید: برای دست یافتن به ایده آل  ها باید واقع بین بود و با کار و تلاش و احساس مسئولیت، آرزوها و ایده آل ها را تحقق  بخشید.

“آقای شهردار”   با اشاره به گردشگرپذیر بودن رمکان و موقعیت ویژه آن، ضمن اشاره به برنامه ریزی برای برندسازی رمکان به عنوان یکی از مناطق زیبای گردشگری ، وجود ” پارک” مناسب و در خور مردم این شهر و گردشگران را از نیازهای اساسی عنوان کرده و می گوید: برای این مهم، ۷ هکتار زمین در نظر گرفته شده که  در فاز اول در نظر است ۵/۱ هکتار آماده و به بهره برداری برسد و زیرسازی آن در حال انجام است.

“آقای شهردار”  می گوید: شهر رمکان در ابتدای راه است و با توجه به  مشکلات  و معضلات اقتصادی،  با چالش های مختلفی مواجه است اما هر کدام از  شهروندان به سهم خود می توانند با انجام وظایف شهروندی و به عمران یک  شهروند مسوول، در تحقق شهری آباد و توسعه یافته مفید و موثر باشند.

طاها ابراهیمی می افزاید: به عنوان شهردار رمکان و به اتفاق اعضای محترم شورای شهر چه زمانی که رمکان روستا محسوب  می شد و چه امروز، همواره تلاش کرده ایم با وجود محدودیت ها و مشکلات، از همه امکانات به بهترین نحو بهره  ببریم  و برای توسعه همه جانبه ر مکان تلاش کنیم؛ اینکه تاکنون موفق بوده ایم یا خیر،  به نظر شهروندان بستگی دارد و آنان باید بگویند، اما اگر امروز  شاهد موفقیتی هستیم، حاصل همدلی و همراهی و تعامل همه مسولان استانی، شهرستان ، مدیران سازمان منطقه آزاد قشم، فرماندار ،   اعضای شورای شهر، خیرین و شهروندان بوده و امیدوارم با تلاش بیشتر بر کمبودها و مشکلات فائق شویم و شهری زیبا و آباد و توسعه یافته  تحویل آیندگان دهیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسال‌شده توسط شما، پس از تایید توسط پشتیبان در وب‌سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد، منتشر نخواهد شد.